Forum QGIS

Pełna wersja: Raster- siatka krzyży
Aktualnie przeglądasz uproszczoną wersję forum. Kliknij tutaj, by zobaczyć wersję z pełnym formatowaniem.
Witajcie drodzy!Smile
Mam zapytanie do doświadczonych. Jestem początkującym użytkownikiem i nie radzę sobie z prostymi rzeczami. Prośba o bardzo proste odpowiedzi krok po kroku Smile
Mam raster - skanowaną mapę glebową w skali 1:5000. Nie interesują mnie współrzędne, bo kompletnie nie są mi potrzebne. Potrzebne będą mi odległości oraz pola. Chcę wpasować jakoś raster w siatkę krzyży, tylko tak aby zachowana była skala. Czy jest to możliwe?
Powiedzcie mi proszę krok po kroku jak należy to zrobić...
Bardzo proszę Was o pomoc.
W podręczniku o QGIS
http://suw.biblos.pk.edu.pl/resourceDeta...&rId=39411
w rozdziale 5.2 -- georeferencja.
Moim problemem jest to, że ja nie chcę łączyć dwóch map tylko korzystać z jednej. Jestem bardzo początkującym użytkownikiem, dlatego pewnie sprawia mi to tyle kłopotu...Zawsze pracowałam na wpasowanych rastrach, albo w autocadzie, gdzie było to proste w moim odczuciu.
Posiadam fragment mapy glebowej w skali 1:5000 i chce ją tak wpasować, żeby odległości i powierzchnie były rzeczywiste. Wydawało mi się, że jest na to prosty sposób, aby wpisać siatkę krzyży i po kłopocie.
Ponownie proszę o pomoc.
Oczywiście, że współrzędne są Ci potrzebne, bez tego nie wykonasz poprawnej kalibracji, a bez niej nie wykonasz poprawnych pomiarów odległości czy powierzchni.
Do kalibracji służy wtyczka georeferencer. Jako warstwy odniesienia przy wstępnej kalibracji możesz użyć katastru z WMS geoportalu. Jeżeli mapa glebowa ma naniesioną siatkę krzyży i na nie chcesz dokonać dokładniejszego wpasowania, to mając już wstępnie skalibrowaną mapę możesz stawiać punkty kontrolne na krzyżach i podawać ich współrzędne (są to przeważnie pełne wartości z dokładnością min. 100), albo wygenerować sobie wektorową siatkę krzyży.