Forum QGIS

Pełna wersja: Nierzeczywiste długości na mapie OSM
Aktualnie przeglądasz uproszczoną wersję forum. Kliknij tutaj, by zobaczyć wersję z pełnym formatowaniem.
Witam, jestem początkującym użytkownikiem QGISa.
Gdy dodaję mapę OSM Mapnik i tworzę w konkretnym mieście warstwę shapefile (linie poziomą) wzdłuż ulic. Potem w tabeli atrybutów dodaje nowe pole z $length. W tabeli atrybutów długość linii (ulicy) wynosi 3,5 km, a w rzeczywistości (sprawdzane autem i na mapach google) ma 1,5 km. Linie pionowe mają mały błąd w obliczeniach, ale poziome to ponad 2x większe są :/
Układ współ. warstwy to EPSG:4326, WGS 84.

Chcę aby na mapie były rzeczywiste długości. Co mam zrobić?
Jak żyć? Wink

Przede wszystkim jeśli chcesz mierzyć długości, to polecam odrzucić układ 4326 i wybrać jakiś metryczny - 2180 albo 217* (układ 2000). Nie zawsze się będzie brudzić, ale czasami mogą się zdarzyć jakieś wypadki.

Potem sprawdź w ustawieniach projektu (Ctrl + Shift + P) jaką masz wybraną elipsoidę do pomiaru odległości. Polecam GRS 1980.

Potem ustaw układ współrzędnych projektu na projekt warstwy (Prawy klik na warstwie > Układ wsp. projektu z warstwy).

Po tym obliczenia powinny być ok.
Zrobiłem tak: nowy projekt -> dodałem osm mapnik -> dodałem shapefil liniowy -> we właściwościach projektu elipsoide ustawiłem na grs 1980 -> narysowałem linie -> obliczyłem długość za pomocą funkcji $length

Dziękuje, działa Smile


PS:
Mapa i pozostałe warstwy są w układzie wsg 84. Jak ustawiam na mapie układ 2180 to wyskakuje mi tylko mapa Afryki (zniekształcona) lub nie mogę rysować linnii, pisze błąd phytona, zdublowane wierzhołki. Układ wsp. projektu z warstwy - w jakiej warstwie mam to kliknąć, bo klikam i tu, i tu i nic się nie dzieje.

Chyba tak zostawię, jak zrobiłem, chyba że zmiana układu ma wpływ na coś czego nie zauważam?
(10-03-2017, 19:01)Pablitto napisał(a): [ -> ]Jak ustawiam na mapie układ 2180 to wyskakuje mi tylko mapa Afryki (zniekształcona)