Forum QGIS
obliczanie azymutu/kierunku dla poligonu - Wersja do druku

+- Forum QGIS (http://forum.quantum-gis.pl)
+-- Dział: Desktop GIS (http://forum.quantum-gis.pl/forum-4.html)
+--- Dział: QGIS (http://forum.quantum-gis.pl/forum-5.html)
+--- Wątek: obliczanie azymutu/kierunku dla poligonu (/thread-1419.html)

1 2


obliczanie azymutu/kierunku dla poligonu - pitt - 12-12-2016

witam,
w jaki sposób można obliczyć azymut/kierunek dla kilkuset poligonów o nieforemnym kształcie (nieco zbliżonym do prostokąta)?
Przykład:
Poligony oznaczają kształt grobów na jednym z dużych cmentarzysk. Celem jest wyznaczenie kierunku, w jakim groby są ułożone.
Pozdrawiam


RE: obliczanie azymutu/kierunku dla poligonu - Italiano - 12-12-2016

Nie wiem jak można przetransformować wielokąta w jedną linię kierunkową...

Ale, załóżmy, że nawet ręcznie to zrobisz, to po czym utwórz pola typu Real, i zastosuj następujące wyrażenie:

degrees (azimuth(point_n($geometry,1),(point_n($geometry,2))))


RE: obliczanie azymutu/kierunku dla poligonu - pitt - 13-12-2016

witam,
podobny watek był już poruszany na innym forum:
http://www.goldenline.pl/grupy/Komputery_Internet/gis/najdluzsza-os-poligonu-arcgis,2702680/
Problemem było (i jest) wyznaczenie linii, która przebiega przez środek poligonu.


RE: obliczanie azymutu/kierunku dla poligonu - pitt - 19-12-2016

czy istnieje możliwość wyznaczenia linii kierunkowej (centraline) w QGIS, przecinającej dłuższą os poligonu?
Wprowadziłem kilka linii ręcznie i wyrażenie zaproponowane przez Italiano sprawdza eis w 100 procentach. Jednak liczba poligonów jest tak duza, ze ciężko będzie digitalizować każdy pojedynczo.


RE: obliczanie azymutu/kierunku dla poligonu - cogito94 - 20-12-2016

(19-12-2016, 13:55)pitt napisał(a): czy istnieje możliwość wyznaczenia linii kierunkowej (centraline) w QGIS, przecinającej dłuższą os poligonu?
Wprowadziłem kilka linii ręcznie i wyrażenie zaproponowane przez Italiano sprawdza eis w 100 procentach. Jednak liczba poligonów jest tak duza, ze ciężko będzie digitalizować każdy pojedynczo.

Mam taki mały pomysł. Pokaże go w krokach
1. Zamień poligon na polilinie [SAGA Convert Polygons to Lines]
2.Zamień polilinie na linie(tzn. polilinia o 2 wierzchołkach) [ GRASS v.split.vert] gdzie liczba werteksów to 2 -->dostajesz linie z 1 atrybutem tj.id twojej polilinii
3. Dodajesz sobie nową kolumnę "dlugosc" i liczysz jej długość [w Kalkulatorze $lenght]
4. Teraz trzeba by jakość wybrać max("dlugosc") tylko że pogrupowaną po id polilinii - nie mam pomyslu


RE: obliczanie azymutu/kierunku dla poligonu - Italiano - 22-12-2016

(20-12-2016, 23:37)cogito94 napisał(a): 4. Teraz trzeba by jakość wybrać max("dlugosc") tylko że pogrupowaną po id polilinii

Pytasz i masz:

[Obrazek: cogito_ergo_sum.gif]

... i Wesołych Świąt !!!

[Obrazek: smile.gif]



RE: obliczanie azymutu/kierunku dla poligonu - cogito94 - 28-12-2016

Nieźle, Zapytanie działa więc jesteś w domu.

Chyba wątek do zamknięciaWink


RE: obliczanie azymutu/kierunku dla poligonu - Italiano - 29-12-2016

(28-12-2016, 19:50)cogito94 napisał(a): Chyba wątek do zamknięcia

Jeszcze nie, patrz Cool

Począwszy od wersji 2.16, można wybrać najdłuższe elementy za pomocą agregacji.

View => Select by expression

po czym:

[Obrazek: aggregazione.gif]


RE: obliczanie azymutu/kierunku dla poligonu - pitt - 30-12-2016

witam,
jednak wciaz brak jest rozwiazania, ktore umozliwia przeprowadzenie linii przez srodek nieregularnego poligonu. Dodatkowo powyzsze przyklady maja stosunkowo prosta budowe, natomiast w sytuacji kiedy poligon przeksztalcimy na polilinie i tak otrzymamy duzo bardziej skomplikowane strukturę niz ta na przykladzei powyzej.
Tutaj przyklad kilku poligonow, z jakimi pracuje:
[attachment=379]
i po przeksztalceniu na polilinie:
[attachment=380]
A tutaj przyklad rozwiazania, jakiego szukam:
[attachment=381]


RE: obliczanie azymutu/kierunku dla poligonu - cogito94 - 01-01-2017

[quote='pitt' pid='5793' dateline='1483107302']
witam,
jednak wciaz brak jest rozwiazania, ktore umozliwia przeprowadzenie linii przez srodek nieregularnego poligonu. Dodatkowo powyzsze przyklady maja stosunkowo prosta budowe, natomiast w sytuacji kiedy poligon przeksztalcimy na polilinie i tak otrzymamy duzo bardziej skomplikowane strukturę niz ta na przykladzei powyzej.
Tutaj przyklad kilku poligonow, z jakimi pracuje:

No to na to również jest rozwiązanie.
Użyj narzędzia geoprocesingu "Oriented minimum bounding box" --> polega ono na tym że wpasowuje prostokąt ograniczający w twój poligon, który jest dodatkowo zorientowany. Dodatkowo taki prostokąt bardzo przyśpiesza analizy przestrzenne.
Patrz załącznik, dalej to jak w dyskusji Wink
przed:
https://1drv.ms/i/s!AhBpQSAaQjxvrhJ7yFb1X8iZnh7R

po:
https://1drv.ms/i/s!AhBpQSAaQjxvrhG2eOOmvldte9G7

Tworzysz pudełka ograniczające narzędziem "Oriented minimum bounding box" problem jest taki że nie przepisuje atrybutów ( możesz je uzyskać np. przez zapytanie przestrzenne, z twego rysunku wynika, że groby są rozłączne więc przez interesect np. tak:

Kod:
UPDATE groby.boundingbox
SET id = (
    SELECT groby.poligon.id
    FROM groby.poligon
    WHERE ST_Intersects(groby.boundingbox.geom,groby.poligon.geom) = TRUE
    )
2.

PS. Jak wstawiłeś swoje załączniku. Dzięki.