siatka i nadanie punktów - Wersja do druku +- Forum QGIS (http://forum.quantum-gis.pl) +-- Dział: Desktop GIS (http://forum.quantum-gis.pl/forum-4.html) +--- Dział: QGIS (http://forum.quantum-gis.pl/forum-5.html) +--- Wątek: siatka i nadanie punktów (/thread-1635.html) |
siatka i nadanie punktów - dukasa - 18-05-2018 Witam! Jestem w trakcie pisania pracy mgr i muszę wykonać waloryzację krajobrazu metodą punktową. Na mapę nakładam siatkę kwadratów o wielkości 100m x 100m i każdy kwadrat ma mieć przypisaną wartość w zależności od obszaru jaką pokrywa dany poligon w danej kratce. czyli np. 3 pkt dostaje kratka za to że poligon pokrywa ją w 90% a 1 punkt za 20% . Ludzie męczą się z tym ręcznie a ja wierze że jest jakiś sposób na ogarnięcie tego jakąś opcją. Na moim obszarze jest ok 3tys kwadratów a map mam 3... wiec się zajadę wpisując o ręcznie. Bardzo będę wdzięczna jak mi ktoś pomoże. RE: siatka i nadanie punktów - adrboc - 18-05-2018 Jest to bardzo proste do zrobienia Najchętniej zrobiłbym to w bazie danych PostGis, ale pokażę jak to zrobić w Qgis. Czy możesz udostępnić próbkę danych (mały obszar) ? RE: siatka i nadanie punktów - wojtek - 18-05-2018 Hej, Jest taka bardzo prosta metoda, użyj iloczynu warstw i następnie oblicz powierzchnię obszaru, który zajmuje mapa w danym kwadracie. Pamiętaj, żeby obie warstwy (mapa i siatka kwadratów) były w tym samym układzie współrzędnych, wtedy nie powinno być błędów. RE: siatka i nadanie punktów - dukasa - 20-05-2018 Wojtek bardzo mi pomogłeś wielkie dzięki! Jeszcze jedno pytanie trochę nie w temat wątku. Jak stworzyć poligon który wypełnia wszystkie pozostałe obszary na moim terenie. Mam obrysowanych kilka użytków różnych i zostały mi grunty orne. Jak zrobić to kilkoma kliknięciami by nie bawić się w długie obrysowywanie tego? wiem że istnieje różnica ale to tyczy się kilku warstw... RE: siatka i nadanie punktów - jerresso - 20-05-2018 Ad 1: Policzyć powierzchnię kwadratów, przeciąć z poligonami, obliczyć powierzchnię nowych poligonów, obliczyć jaki procent pierwszej powierzchni stanowi pierwsza, przypisać wagi w zależności od uzyskanego wyniku. Ad. 2: Wydaje mi się, ze najłatwiej będzie użyć opcji automatycznego dokończenia poligonu (unikaj przecięć) w opcjach przyciągania (ustawienia). Jeżeli masz kilka poligonów (np. wysepek) i objedziesz to dookoła przy zaznaczonej tej opcji, to poligon automatycznie dotnie się tak, by wypełnić pustkę ale nie nadpisać się na istniejących obiektach. Jak zrozumiałem, to własnie chcesz zrobić. https://www.youtube.com/watch?v=ety4z72Z33E |