Forum QGIS
Różne wysokości shape w widoku 3d - budynki - Wersja do druku

+- Forum QGIS (http://forum.quantum-gis.pl)
+-- Dział: Desktop GIS (http://forum.quantum-gis.pl/forum-4.html)
+--- Dział: QGIS (http://forum.quantum-gis.pl/forum-5.html)
+--- Wątek: Różne wysokości shape w widoku 3d - budynki (/thread-1724.html)



Różne wysokości shape w widoku 3d - budynki - mcuske - 19-10-2018

Witam serdecznie

Mam ogromny problem z wprowadzeniem na jednej warstwie shape kilku budynków o różnej wysokości na mapie, aby były one widoczne w widoku 3d, tak jak np.: https://www.youtube.com/watch?v=D37OsYLTsuU

Generalnie robię to tak. Dodaję warstwę shape, na której rysuję kilka budynków o różnych id (np.: 1, 2,3). Następnie w stylu warstwy ustawiam Categorized, a w kolumnie 123id. Klikam na dole przycisk klasyfikuj i pojawiają mi się 3 wartości o różnych kolorach wraz z legendą. 

Następnie wtyczkę Qgis2threejs i klikam warstwę shape, aby się wyświetlała. No i tu się robią schody. Budynki wyświetlają się jako jednakowej wielkości płytki. Wiem, że trzeba coś pozmieniać w ustawieniach warstwy, ale nie mam pojęcia jak - nie znalazłem żadnych poradników w tym temacie - także w j. angielskim. Będę wdzięczny pomoc, aby ustawić dla każdego budynku wysokość w metrach.

Czy ktoś dysponuje może takim poradnikiem?

Dzięki z góry.


RE: Różne wysokości shape w widoku 3d - budynki - jerresso - 19-10-2018

Musisz tę wysokość jakoś programowi podać, np jako atrybut w tabeli atrybutów. Potem zgodnie z poradnikiem wideo, który sam wkleiłeś, definiujesz które pole odpowiada wartości wysokości. Innymi słowy teraz Twoje budynki to płaskie płytko, bo skąd program ma wiedzieć jaką wysokość im przypisać?


RE: Różne wysokości shape w widoku 3d - budynki - mcuske - 19-10-2018

Właśnie pośrednio dowiedziałem się z tego opisu: http://planet.qgis.org/planet/tag/3d/ , po ściągnięciu plików i przejrzeniu właściwości warstw. Upraszając to maksymalnie, wystarczy, że dodam jeden atrybut (wysokość bezwzględna budynku) w formie liczby dziesiętnej, który będę określać dla każdego budynku. Dodatkowo id, które określa przedział wysokości, żeby wyszło ładne cieniowanie. Rozumiem, że wartości podawane w tabeli atrybutów są podawane w metrach?


RE: Różne wysokości shape w widoku 3d - budynki - jerresso - 20-10-2018

Jeżeli interesuje Cię tylko wysokość budynków, to starczy. Można jeszcze umieścić budynki na numerycznym modelu terenu, wtedy wysokość bezwzględna budynku zostanie dodana do terenu, tak żeby stał poprawnie (a nie pod ziemią). Id jest dobre do symbolizacji/kategoryzacji, ale raczej nie do wysokości. Tam powinna być wartość w jakiejś jednostce odległości, pewnie najlepiej SI (metrach).


RE: Różne wysokości shape w widoku 3d - budynki - mcuske - 20-10-2018

Dzięki za bardzo za pomocSmile. Mam jeszcze ostatnie pytanie w tej kwestii. Jest możliwość wyrysowania dachów niestandardowych, typu dachy skośne? Domyślam się, że na budynek trzeba by było nałożyć kolejną warstwę - pytanie, czy można wyrysować takie niestandardowe kształty?


RE: Różne wysokości shape w widoku 3d - budynki - jerresso - 21-10-2018

Tego to nie wiem. Raczej wątpię, by tu masa parametrów musiałaby być - choćby kąt nachylenia dachu czy jego kształt. Widać to m.in. po ten instrukcji do oprogramowania komercyjnego https://learn.arcgis.com/en/projects/extract-roof-forms-for-municipal-development/lessons/create-3d-buildings.htm Innym sposobem mogłoby być wykorzystanie danych LiDAR, ale żeby z płaskiego SHP/wektora zrobić budynki i jeszcze dołożyć do nich dachy to ja ni umim Wink