Ocena wątku:
  • 0 Głosów - 0 Średnio
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Tworzenie planów miejscowych w qgis
04-01-2015, 21:20,
#1
Tworzenie planów miejscowych w qgis
Witam, jestem nowy na forum, a w QGIS (i ogólnie w gis) początkujący.
Chciałbym się nauczyć rysować plany miejscowe w GIS, a z racji tego, że QGIS jest darmowy zaczynam właśnie od niego.
Podstawowe pytanie: czy QGIS wogóle nadaje się do stworzenia kompletnego rysunku mpzp?
Zacząłem samemu rysowanie, ale bardzo opornie mi to idzie...

Dla przykładu zacząłem od rysowania układu komunikacyjnego i w tym temacie ograniczę się tylko do tego. Jak wiadomo, droga musi mieć m.in. konkretną szerokość, położenie i tzw. trójkąty widoczności wyznaczone pod odpowiednimi kątami. Wszystko się elegancko rysuje na podkładzie, gdzie tylko trzeba przerysować obiekty, jednak jeśli się chce utworzyć coś nowego zaczynają się duże schody z precyzją rysowania. Znalazłem już wtyczki, które w części załatwiają sprawę (np. cad tools i improved polygon capturing), ale do perfekcji jeszcze daleko (tu dochodzi kolejny problem - przy rysowaniu tymi wtyczkami nie działa przyciąganie). Wszystko trzeba rysować na tzw. "czuja". Kolejny problem: jeśli narysuję np. linię zbyt krótką (lub zbyt długą), to później nie jestem w stanie jej wydłużyć (skrócić), czy przesunąć tak, aby pozostała w swoim śladzie. Czy jest ktoś w stanie mi podpowiedzieć chociaż z jakich wtyczek powinienem dodatkowo skorzystać, aby program pomógł mi rysować równo, pod odpowiednimi kątami ? Nie proszę oczywiście o tutorial "MPZP krok po kroku" (chociaż byłoby to extra Wink ), tylko proszę o podstawowe wskazówki, o zwrócenie uwagi na konkretne narzędzia, które mogą pomóc przy rysowaniu tego typu projektów. Z góry bardzo dziękuję.
05-01-2015, 13:44,
#2
RE: Tworzenie planów miejscowych w qgis
Do wtyczek, które wymieniłeś dodałbym jeszcze CadInput, gdzie parametry rysowania jak długość czy kąt względem poprzedniego segmentu linii możesz podawać "z palca", również sporo pomaga i działa snapowanie.
A co do meritum, to generalnie QGIS nie jest najwygodniejszym programem do kreślenia (co nie znaczy, że się nie da), za to dobrze się sprawdza jako "baza" do zarządzania całymi projektami. Możesz spróbować hybrydowego modelu pracy, jest świetny i darmowy (również do zastosowań komercyjnych) nanoCAD, w nim możesz tworzyć tereny elementarne, wydzielenia wewnętrzne, linie zabudowy i potem przerzucić warstwy z dxf do QGISa i całość planu dokończyć właśnie w nim. nanoCAD potrafi wczytywać rastry osadzając je na współrzędnych z nagłówka geotifa, więc ewentualnie odchodzi problem dublowania kalibracji, nie potrafi jednak interpretować odwzorowań, a co za tym idzie dokonywać reprojekcji, więc ważne, aby wszystkie materiały wejściowe mieć sprowadzone do jednego układu współrzędnych. QGIS za to będzie dużo wygodniejszy przy całej reszcie prac związanych z procedurą planistyczną, zaczynając chociażby od mapy własności gruntów, opracowanie ekofizjograficzne, prognozę oddziaływania na środowisko ustaleń mpzp czy prognozę skutków finansowych.
05-01-2015, 15:19,
#3
RE: Tworzenie planów miejscowych w qgis
Dzięki wielkie za podpowiedź, takie połączenie brzmi bardzo sensownie. Nanocad już się ściąga, zobaczymy co z tego wyjdzie.
Mam jeszcze takie podstawowe pytanie odnośnie samego QGISa - czy da się ustawić przyciąganie tak, aby działało nie tylko przy tworzeniu obiektów, ale także przy ich przesuwaniu, obracaniu, itp? A może też jest do tego jakaś wtyczka?
05-01-2015, 16:09,
#4
RE: Tworzenie planów miejscowych w qgis
Przyciąganie działa przy przesuwaniu czy obracaniu obiektów, przynajmniej przy aktywowanej wspomnianej już wtyczce CadInput. Za jej pomocą można też blokować kąty rysowania czy długość rysowanego odcinka, można też modyfikować długość linii po jej azymucie, z zablokowanym kątem. Wtyczka ta ma jeszcze jedną, jakby poboczną zaletę, genialnie poprawia "czytelność" rysowania. Jedną z wad QGISa jest też to, że w trakcie rysowania poligonów nie można ustawić z osobna stylu tymczasowego dla wypełnienia i obrysu w trakcie wektoryzacji, co skutkuje tym, że np. przy wektoryzacji pewnych kształtów poligonów albo prawie nic nie widać co jest pod spodem, albo prawie nie widać obwiedni przy większej przezroczystości, CadInput podmienia styl obwiedni, co mocno podnosi ergonomię kreślenia.
A nanoCAD i tak Ci się przyda przy pracach z planami, chociażby po to, iż często mapy zasadnicze do celów projektowych są w .dwg, nano CAD będąc opartym o silnik Teigha świetnie sobie radzi z tym formatem, więc ma się dobre narzędzie do przeglądania i edycji map.
05-01-2015, 21:33, (Ten post był ostatnio modyfikowany: 05-01-2015, 21:35 {2} przez newbie.)
#5
RE: Tworzenie planów miejscowych w qgis
Faktycznie, działa przyciąganie z CadInput, jednak nie wszystkie elementy do wszystkich (i tylko przy przesuwaniu, przy rotacji już nic się do niczego nie przyciąga)... Ciężko to opisać, więc nagrałem krótki filmik, który pokazuje co chcę narysować, w jaki sposób to robię i jakie to daje efekty. Cały czas próbuje narysować idealną drogę, a właściwie skrzyżowanie dróg, a wygląda to tak:

- na pomocniczej warstwie "trojkaty", za pomocą wtyczki Improved Polygon Capturing tworzę jakby szkic trójkąta widoczności o zadanym kącie i długości (nie wiem dlaczego zawsze tworzą mi się te obiekty podwójnie i muszę usuwać zawsze po jednym elemencie, ale nieważne),
- za pomocą wtyczki CadInput przesuwam te naszkicowane trójkąty tak, aby dolegały do narysowanej drogi i łączyły się z drugą (prostopadłą) drogą; w tym miejscu też nie wiem z jakiego powodu wtyczka niby dociąga linię do innych obiektów, ale powiększając do skali np. 1:1 widać, że linie są od siebie oddalone i muszę jeszcze raz je przyciągać w takiej skali (wtedy już jest ok),
- cały problem polega na tym, że koniec odcinka, który wyznacza "trójkąt" nie jest w żaden sposób przyciągany do innego obiektu i to już muszę robić "na czuja", a ustawienie tego idealnie granicy z cudem...
- na końcu edytuje wierzchołki ulic (KD) przyciągając je do wierzchołków "trójkątów", aby powstały jednolite poligony (tego już w filmiku nie widać, ale to nieistotne).

Będę wdzięczny jeśli podpowiecie mi co z tym fantem zrobić, albo w jaki inny sposób to narysować. Próbowałem już wielu sposobów i żaden nie pozwala na dokładne narysowanie takiej drogi.

Wideo:
http://newbie123.wrzuta.pl/film/9ysb8kKU7wj/clip0001
06-01-2015, 13:15,
#6
RE: Tworzenie planów miejscowych w qgis
Narysuj drogę normalnie w osi jezdni i szerokości w liniach rozgraniczających wg. kategorii drogi, a następnie dorysuj trójkąty o odpowiednich bokach i połącz obiekty.
Na poniższym przykładzie masz pokazane jak to mniej więcej zrobić przy założeniu ścięcia 8x8m:
https://www.youtube.com/watch?v=l_nIkOCo...e=youtu.be
06-01-2015, 17:32,
#7
RE: Tworzenie planów miejscowych w qgis
Właśnie rozwiązałeś większość moich problemów z rysowaniem Smile Nie wiedziałem w ogóle do czego służy ten tryb konstrukcyjny (i jak się go używa), teraz za pomocą tej jednej wtyczki (CadInput) mogę narysować praktycznie wszystko. Wielkie dzięki za pomoc, stawiam wirtualne piwko Smile
27-01-2015, 17:09,
#8
RE: Tworzenie planów miejscowych w qgis
Wracam z małym problemem:
Mam mapę zasadniczą w .dxf i nie wiem jak w całości ją zaimportować do qgis (da się w ogóle?) Wtyczka dxf2shp w ogóle nic nie robi - po wybraniu pliku źródłowego i docelowego i kliknięciu ok nie dzieje się kompletnie nic, nie tworzy się też żaden plik wyjściowy. Jeśli zaimportuje ten plik dxf po prostu jako warstwę wektorową (warstwa/dodaj warstwę...) to ładuje się ta mapa, ale przy imporcie takiego dxf-a wszystkie warstwy zlepiają się w 4 warstwy: Point, LineString, Polygon i GeometryCollection. Problem polega na tym, że etykiety tekstowe zostają przekształcone na jedną warstwę punktową, więc wszystkie wyglądają identycznie. Oznaczenia tj. brama wjazdowa, linia energetyczna, drzewa itp. znajdują się w warstwie GeometryCollection, która w ogóle ich nie wyświetla (chociaż te elementy znajdują się w tabeli atrybutów tej warstwy).
Więc, czy da się tak zaimportować taką mapę, aby jej oznaczenia były kompletne i niezmienione? Próbowałem też w drugą stronę - export warstw .shp do .dxf i w nanoCADzie nałożyłem je na mapę zasadniczą w dxf, jednak taka transformacja też dużo elementów zniekształca.
31-03-2015, 21:08,
#9
RE: Tworzenie planów miejscowych w qgis
Z plikami CAD-owymi, na których jest mnóstwo warstw, sprawa jest skomplikowana. Najlepszym byłoby w programie CAD-owskim zastosowanie narzędzia wybierającego poszczególne elementy i zapisywanie ich na osobnych warstwach jako dxfy. I dopiero potem wczytywanie.
Ważne jest to o tyle, że jak na jednej warstwie mapy mamy elementy liniowe, punktowe i poligonowe to konwerter losowa nam coś wybiera.
Jeżeli chodzi o CAD-owskie elementy tekstowe to od razu z nich się zróżnicowanego shape'a nie uzyska. O ile w tabeli są zdefiniowane elementy unikalne odpowiadające każdemu typowi podpisów, łatwo można ustawić dla nich style - jeśli nie ma zdefiniowanych, można stworzyć własny, dowolny plik svg w opensource'owym programie Inkscape.

Pytanie tylko, czy wszystko, co mamy w podkładzie, jest nam konieczne do warstwy docelowej. I tak narysowana przez nas warstwa MPZP przysłania wiele elementów podkładu. A jeśli tak jest, to na czas rysowania, wystarczy nam podkład rastrowy z podkładem.

Do tworzenia elementów z łukami, okrągami, poleciłbym wykorzystać wtyczkę ArcheoCAD.
22-04-2016, 12:08,
#10
RE: Tworzenie planów miejscowych w qgis
Witam, czy komuś udało się rozwiązać problem z wczytaniem mapy zasadniczej w formacie dxf do qgisa? W moim przypadku warstwa powierzchniowa nie chce wczytać się w ogóle. reszta to po prostu zlepek jednakowych linii i punktów z opisami. Użytkownik Arcgisa wczytując ten sam plik zrobił to bez żadnych problemów. Oczywiscie nie było podziału na każdą warstwę z osobna a jedynie na warstwę punktową, liniową oraz powierzchniową, ale zachowana została kolorystyka jak i symbole. Może to po prostu kwestia tylko jakieś biblioteki, którą można by dodac do qgisa? Po otworzeniu tabeli atrybutów mam wrażenie, że zdecydowanie brakuje danych, nie ma np w ogóle drzew (nie mówiąc już o rozróżnieniu iglastych i liściastych). Dane które posiadam często wrzucam na nasz gisowy serwis mapowy. Do przygotowania danych wykorzystuje MapServer MapManagera, który po wczytaniu dxf'a również czyta go bardzo dobrze tak jak Arcgis! Wszystko jednak jako jedna warstwe w jednym kolorze. Mogłabym rozbić te warstwy na klasy, ale musiałabym znać nazwę kolumny i nazwy atrybutów poszczególnych warstw. W Qgisie ich nie widzę... Może ktoś coś poradzi jak sobie z tym poradzić? Czy np taki nanoCAD po wczytaniu dxf z mapa zas. rozróżnia warstwy, przypisuje kolory i symbole?
pozdrawiam


Skocz do: