Ocena wątku:
  • 0 Głosów - 0 Średnio
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
kalibrowanie starcyh map
14-08-2020, 13:59,
#1
kalibrowanie starcyh map
Witam. jestem początkujący jeśli chodzi o Q Gis. Pracuję na wersji 3.10.8. i chciałem zrobić kilka mapek w oparciu o stare austriackie mapy z połowy XIX wieku. Mamy ma w formie skanów ale jak wiadomo nie leżą one jak trzeba gdy chcę użyć funkcji Georeferencer ponieważ w miarę upływu lat oryginalne arkusze trochę się zniekształciły. Dlatego program musiałby jest trochę porozciągać i dopasować. robię to tak, że Dodaję punty na tych starych mapach i szukam na współczesnej mapie np. Open street tych samych punktów stałych (zazwyczaj stare kościoły, góry  itp. Niestety jakoś mi to nie wychodzi, bo nie wiem jak skonfigurować "ustawienia przekształcania" w funkcji "Georeferencer"


co najlepiej wybrać ?


[Obrazek: image2.jpg]

[Obrazek: image0.jpg]

[Obrazek: image1.jpg]
17-08-2020, 10:15,
#2
RE: kalibrowanie starcyh map
Możliwie krótko na temat:
1. Metoda resamplinu się możesz mniej się przejmować, nie ma aż takiego wpływu na końcowy efekt - chodzi o sposób uśredniania wartości komórek rastra w razie ich przesunięcia czy pochylenia po przekształceniu np. do 45 stopni, może obrazek lepiej to wyjaśni https://desktop.arcgis.com/en/arcmap/10....71-web.gif Nie ma to wpływu na samą kalibrację, a tak życiowo to głównie na stopień rozmazania/uśrednienia obrazu wynikowego
2. To, co jest ważne w kalibracji to idealnie dobrane punkty, które na pewno sie nie zmieniły w czasie. Na tak starych mapach może być z tym problem bo i skrzyżowania i budynki, czyli coś po czym zazwyczaj się kalibruje, zapewne mają już inną lokalizację. Rzeki i lasy odpadają do tego zadania. Jeżeli nastawiasz już 5-10 takich punktów eksperymentuj z typem tranformacji od Helmerta do Wielomianu 3 poziomu, powinny dać najlepsze efekty.


Podobne wątki
Wątek: Autor Odpowiedzi: Wyświetleń: Ostatni post
  Pliki *.map (Geo-map) corvidae 1 9 487 28-10-2018, 20:17