Ocena wątku:
  • 0 Głosów - 0 Średnio
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Importowanie plików z CAD-a .dxf .shx
09-01-2024, 11:19,
#1
Importowanie plików z CAD-a .dxf .shx
Dzień dobry,
Jestem początkującym użytkownikiem QGIS-a i mam problem z wczytaniem plików które otrzymałem od pracodawcy. Jeden plik w formacie .shx drugi .dfx na których jest mapa zasadnicza placu zabaw.
Postępuje zgodnie z instrukcjami w poradnikach jednak w przypadku obu plików po dodaniu mam problemy. W przypadku shx pojawia się komunikat
kształty.shx is not valid or recognized data source.
W przypadku pliku .dxf po wczytaniu pliku nie widać warstw (pokazują się w oknie warstwy, ale nie ma rysunku)
Proszę o pomoc. 
Używam QGIS 3.28.12

Poniżej link do nagrania ekranu problemu z plikiem .dxf



https://youtu.be/JkxMdDnln60?feature=shared
09-01-2024, 16:29,
#2
RE: Importowanie plików z CAD-a .dxf .shx
shx jest jednym z trzech plików formatu shapefile niezbędnym, by warstwa siępoprawnie wczytała. potrzebujesz jeszcze co najmnjiej dbf i shp. Zatem w jednym katalogu powinieneś mieć:

plik.shx
plik.dbf
plik.shp

Dobrze byłoby mieć też plik z definicja układu współrzędnych, ten dla odmiany to prj.


Co do DXF to ustawiasz mu układ współrzędnych geograficznych, co jest mało prawdopodobne w przypadku danych CADowych. Zapytaj się autora w jakim układzie są dane, i wybierz odpowiednie. Resztę robisz poprawnie
12-01-2024, 09:27,
#3
RE: Importowanie plików z CAD-a .dxf .shx
Dziękuję bardzo.
Zmiana układu współrzędnych na często używany w Autocadzie pomogło(wyczytałem w internecie że jest to układ 2000)
Kiedy jednak chcę stworzyć mapę i dodaje podziałkę nie odwzorowuje ona rzeczywistości.
Zauważyłem że pomaga zmiana klikając na pasku atrybutów pomiar odległości i zmiana układu z elipsoidalnego na kartezjański.