Ocena wątku:
  • 0 Głosów - 0 Średnio
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
pytanie o możliwości QGIS
18-02-2011, 10:33,
#1
pytanie o mozliwosci QGIS
Na wstępie zaznaczam ze jestem laikiem w temacie wiec mogę się nie posługiwać branżowym słownictwem.
Chciałbym zrobić coś takiego: mam mapę zeskanowaną przedstawiającą granice Polski przed II WŚ. Chciałbym wrzucić ją jako podkład do programu, nałożyć ją na np mapę z google maps lub OSM (czyli poobkrecać, pozmieniać rozmiar, aby dopasować mniej więcej do rzeczywistego położenia ówczesnych granic). Na koniec pozaznaczać punkty tej granicy i zapisać je do pliku KML, GML czy jakiegoś innego. W efekcie miałbym plik z współrzędnymi granicy II RP.
Wystarczy mi odpowiedź czy sie da tak zrobić w Qgis i mniej więcej jak to zrobić, reszty już sam się douczę.
18-02-2011, 11:28,
#2
RE: pytanie o mozliwosci QGIS
Witaj langus.

Odpowiadając krótko - zrobić się da.

1. Na początek musisz wpasować mapę w "jakiś" układ współrzędnych (np.układ 1992 o kodzie EPSG 2180). Narzędziem do tego jest wtyczka Georeferencer.
Wczytujesz w nim bitmapę, wskazujesz znane punkty i podajesz ich współrzędne (w przyjętym układzie). Możesz wybrać np. miasta, bo łatwo je odszukasz. Na podstawie tych punktów, po wybraniu odpowiedniej metody (warto potestować) program dopasuje obraz do zdanych punktów. Na koniec zapisujesz swój skan z georeferencją.

2. Mając tak wpasowany obraz rastrowy możesz go wyświetlić w QGIS jako mapę rastrową. Pozostaje stworzenie nowej warstwy wektorowej i zdigitalizowanie tego co Cię interesuje, czyli jak rozumiem granic.

W razie problemów lub wątpliwości pytaj śmiało, bo dla początkującego to dosyć ambitne zadanie.
19-02-2011, 14:36,
#3
RE: pytanie o mozliwosci QGIS
Udało się dzięki plugin-owi georeferencer. Dodaje później nowa warstwę shapefile wybierając typ linia. I tu mam problem, rysuje linię, kończę ją prawym przyciskiem, wyskakuje okienko z atrybutami (domyślnie NULL), co bym nie wpisał linia znika mi z mapki. Coś źle robię?